מנוף מא' ועד ת'

תוכן עניינים

איזון. להשיג איזון זה דבר נכון בכלל בחיים אבל הוא תקף שבעתיים בעת עבודת המנוף. יש לשמור על איזון הן של הפלטפורמה בבסיסה נמצא המנוף והן של משטח ההרמה שבקצהו. משטח מאוזן, יאפשר להעמיס ציוד יקר ערך מתוך בטחון כי הוא לא יפגע.

בטיחות. אם אפשר היה לשים את זה בראש למרות שהמילה רק באות ב' – זה מה שהינו עושים. אין תחליף לנושא הבטיחות והוא קריטי במיוחד. בשנים האחרונות, כמעט ואינם מתרחשות תאונות בתחום המנופים הניידים (בניגוד למנופי הצריח באתרי הבניה). דבר זה הינו פועל יוצא של הקפדה ורגולציה רבה שחברות המנופים נדרשים לעמוד בה ובצדק. חברה רצינית ומיומנת, תשאף להקפיד עוד יותר.

גובה. מהות עבודת המנוף והמשתנה העיקרי שיש לקחת בשקלול בחירת מנוף לעבודה. יש מן המנופים המגיעים לגבהים אדירים של 100 מטרים וישנם כאלו המסתפקים ב"רק" 15 מטרים. רוב המנופים הרלוונטיים נעים בטווח של 30-60 מטרים ועונים על רוב הצרכים.

דירה ותכולתה. העובדה הנפוצה והשכיחה ביותר באמצעות מנוף, היא בעת מעבר דירה. בדרך כלל יעשה שימוש במנוף הרמה, כאשר ניתן להשתמש בו בצורה דו כיוונית: הן בעת הוצאת תכולת הדירה החוצה והן בהכנסתה פנימה לדירה החדשה.

freepik

מנוף ההרמה מאפשר להעמיס על משטח מיוחד את הציוד הכבד, היקר והעדין ולקחת אותו במעלה מסילת המנוף, עד לפתח גדול בקיר החיצוני של הדירה. משם הוא מועבר בקלילות לתוך הדירה. שימוש במנוף בעת העברת דירה בכאבי הראש הנובעים מחשש לשלמות הציוד, שיפגע באם יעלה דרך פנים הבניין

הרמה לגובה. יתרון המנוף במהותו. למעשה, אחד מן המנופים הנפוצים ביותר הוא מנוף הרמה לגובה. באמצעות זרוע מתכווננת, המנוף נושא מעלה-מטה במת נשיאה עליה מוטען הציוד ומורם למעלה. ההרמה לגובה נעשית בצורה בטוחה ויציבה כך שהציוד, ואין זה משנה עם הוא משטח חומרי בניין או מזנון יוקרתי, מגיעים בבטחה ליעדם.

וורסטיליות. ההתקדמות עם השנים שעברה על עולם המנופים נגעה במיוחד בוורסטיליות שיש לרוב המנופים היום. אם בעבר כל מנוף שימש ליעוד מדוייק, כיום רבים מן המנופים היברידיים ומשמשים לשלל פעולות. כך למשל, ישנו מנוף שיכול לספק שירות הרמה לגובה ועם זאת להתעדכן להציע גם שירות לעבודה של אנשים בגובה. אם זאת, יש להקפיד שהוורסטיליות לא תבוא על חשבון היעילות.

זרוע. אחד מן המנופים הפופולאריים ביותר הוא מנוף הזרוע. הייחודיות שלו היא היותה של הזרוע בנויה ממפרקים, ממש כמו יד אנושית, עם כי חזקה לעין שיעור. תכונה זו, מאפשרת למנוף להניף את זרועו בשלל תנוחות וזוויות משתנות, המסוגלות להביא את קצהו ן למקומות רחוקים אך גם למקומות קשים להגעה וכן לבטל מפגעים ומכשולים הניצבים בדרך.

חסכון. החיסכון בעת עבודת מנוף הוא רב ומיידי. הנה דוגמא שתמחיש זאת: בעת מעבר דירה, שימוש במנוף חוסך כסף רב, שכן הוא מקצר את זמן העבודה בכרבע. בנוסף, הוא מייתר כמות כח אדם עצומה של סבלים שהיו צריכים להניף את הציוד במו ידיהם למעלה. חיסכון נוסף הוא בעצם ההקפדה על בטיחות המוצרים. אחרת, מוצר יקר ערך, כמו טלוויזיה 80 אינצ' עלול לקבל מכה ולהינזק, אם ננסה לדחוף אותו במעלה מדרגות.

טלסקופי. המבנה הייחודי והנפוץ של מנופי ההרמה. זרוע המנוף בנויה מכמה מערכות סולם, השלובות זו בזו ומתכנסות האחד בתוך השנייה. בעת פתיחת המנוף, כולם מסתדרות ויוצרת שביל ארוך ובשני צידיו מסילות. על מסילה זו נוסעת במת ההרמה מעלה ומטה.

יציבות. עבודה בגובה, משטרי רוחות, קרקע לא תמיד ישרה, הן פתחים עצומים לתקלות רבות הנובעות מחוסר היציבות של המנוף. לכן יש לבצע תיקונים הכרחיים בשטח עצמו. ישנם שלל אביזרים מסייעים ואילו הדבר החשוב ביותר הוא ניסיונו של המנופאי עצמו. מנופאי חכם לא מאפשר כניסה למצבים שמנופאי פיקח יודע לצאת מהם.

כושר נשיאה. בעצם המשקל שהמנוף יכול לשאת. עולם המנופים מציג טווח עצום של משקלים אותם ניתן להניף. מנוף קטן מאוד יכול להניף 150 קילוגרם ומנוף עצום גם עשרות רבות של טונות. המנוף הממוצע, יישא לרוב משקלים שבין 400 ק"ג ל-2 טון. כמובן, שלמרחק אותו מניף המנוף השפעה רבה על המשקל הניתן להנפה. ככל שהמרחק גדול יותר המשקל יקטן יותר.

לא לדרוך על הדשא. הסממן הבולט ביותר שכל ועד בית מקפיד עליו. וברצינות, הוא מסמל את ההקפדה של ועדי בניינים על ניקיון ותחזוקת הבניין שלהם. למה שה שייך אלינו? כי ברבים מן המקרים זו הסיבה שלא ניתן לעלות ציוד כבד דרך המעליות וחדרי המדרגות. נזק יגרם אין למבנה והן לציוד. בשביל זה יש מנוף, שישמש כאין מעלית חיצונית. המנוף, אגב, בשל זרועו הארוכה גם יכול לדלג ממקום מושבו בכביש על הדשא של הבניין… ובכך להתחיל את יחסי השכנות שלכם ברגל ימין.

מחיר. מחירי מנופים משתנים על פי זהות הפרויקט, מורכבותו וזהות המנופים הנדרשים לביצועו. אולם ניתן לומר, שבכל מקרה, מחירם אינו גבוה יחסית ולרוב הופך את העסקה למשתלמת ודאי אל מול האלטרנטיבות המסורבלות. שכירת מנוף ממוצע לפרק זמן של שעה תחל ב-300 ₪ וכאמור, תאמיר ככל שהדרישות ממנו גבוהות יותר.

נגישות. פרמטר חשוב שיש להביא בעת בחירת מנוף לביצוע. הרי לא נרצה להביא מנוף המותקן על משאית רק כדי לגלות שהוא אינו יכול להדחק לשטח העמסה. במקרה זה, במידה וניתן, נעשה שימוש במנוף קטן יותר, המותקן על רכב עבודה, שיצליח להשתחל.

סל אדם. מנוף המיועד לעבודה של אנשים ובעלי מקצוע בגובה. בראש המנוף מותקן סל אשר מחיצותיו מונעות נפילה ומאפשרות תנועה ופעילות בתוך הסל בצורה בטוחה. המנוף נושא את הסל עד לנקודת היעד ושם מתחילים העובדים בפעולתם. הסל מאפשר לשאת בתוכו גם את הציוד הנדרש לביצוע העבודה.

עגורן. מנוף גדול ועצום ממדים,  שאנו רגילים לראות באתרי בניה או נמלים. גודלו מאפשר לו לשאת משקלים אדירים במיוחד. בפועל, הוא אינו בשימוש הציבור הרחב, בשל המורכבות שבהתקנתו ומשמש בעיקר אתרי בניה גדולים.

פיראטים ומעכרים. מכת מדינה וכן, היא פושה גם בתחום המנופים. חברת מנופים צריכה להחזיק בשלל תעודות ואישורים המקנים לה את הזכות לעבוד בגובה. כמו כן עובדיה נדרשים לעמוד במבחנים והדרכות שנתיות והמנופים עצמם לעמוד בתקינות ומבדקים רבים כמו גם לחסות בתנאי אחסון נאותים. מפתה לוותר על כל הרגולציה הנוקשה הזו אך מי שבסופו של דבר ישלם את המחיר אם תשכרו חברה כזו- יהיו אתם.

ציוד משלים. ווים, רצועות חביקה ונשיאה, חלקי הארכה לבמות הרמה, שקעי טעינה לכלי עבודה ועוד גאדג'טים רבים המאפיינים את עולם המנופים. לא רק למיטיבי לכת.

קסדות. כל עבודת גובה דורשת קסדות כחלק מתקנות הבטיחות. עבודת המנוף אינה שונה בכך, במיוחד במנופי סל אדם שהעובדים עצמם נמצאים בגובה. ראיתם עובד בגובה בלי קסדה- העירו לו וכן רשמו לפניכם כוכבית הזארה. עובד שמעגל פינות כאשר המדובר בחייו שלו, לא יהסס לעגל פינות כאשר מדובר ברכוש שלכם.

רגלי ייצוב. אחד מן האביזרים המשמשים את בסיס המשאית להגדיל את הבטיחות. כאשר המנוף מניף משקל רב, הוא מפעיל לחץ על בסיסו ויכול להפוך אותו בקלות, למעט אם נשים לעומתו משקל נגד מאזן. לכן יש להקפיד על התאמת המשקל המונף למשקל הבסיס (משאית). בנוסף, משתמשת המשאית במקרים רבים ברגלי ייצוב. אלו רגלים היוצאים מתוכה ואז מתיישרים ב-90 מעלות ומהדקים עצמם בלחץ לקרקע. בכך הם יוצרים עיגון טוב יותר כלפי הקרקע.

שקט נפשי. נקודה זו קשה למדידה אבל כולנו נרגיש בה. עבודת מנוף כל כך יעילה ובוטחת, ביחוד כאשר היא נעשית ע"י חברה מיומנת, שכל החששות שלנו מתפוגגים. חסל סדר עובדים שאינם מגיעים בזמן, העמסה שמתעכבת, מוצר שנשבר בדרך, מחיר שקופץ תוך כדי העבודה. עבודת המנוף מעניקה לנו שקט נפשי ורוגע השווים את משקלם בזהב.

תכירו. אנחנו 'מרכז המנופים'. חברה ותיקה, מנוסה ומיומנת המפעילה צי מנופים מתקדם. נשמח להכיר גם אותך ולהציע לך מנוף מותאם במיוחד לצורך שלך ובמחרים תחרותיים.